Ciekawostki

Naprawiasz telefon w serwisie? Zobacz ile powinieneś otrzymać gwarancji na wykonaną usługę

Gwarancja to ważne słowo dla wielu klientów. Jej znacznie towarzyszy nam w różnych sytuacjach, również po naprawach odpłatnych u przeróżnych specjalistów. 

 

Zanim odpowiemy prawidłowo na powyższe pytanie musimy rozumieć znaczenie słowa gwarancja. Przede wszystkim każda gwarancja jest wydawana dobrowolnie przez firmę, która jej udziela. Nie możemy wymuszać innych terminów (poza kontraktami oraz wewnętrznymi umowami) na przedsiębiorcy. Wiedzą o tym firmy, które nie od dziś zajmują się naprawami przeróżnej maści urządzeń, produktów. Gwarancja to dobrowolne oświadczenie, które oprócz kilku aspektów nie jest zbyt dosadnie unormowana w przepisach Kodeksu cywilnego (art. 577 k.c). Musimy pamiętać, że dziś coraz częściej wiele osób myli termin gwarancji z terminem gwarancji ustawowej (rękojmi), co przysparza wiele problemów i nieporozumień w szczególności, kiedy chcemy skorzystać z naprawy urządzenia. Nic dziwnego, rękojmia i gwarancja to nie są te same zobowiązania i mają sporo różnić, które nam mogą wydawać się bardzo podobne.

Ile powinna wynosić gwarancja na wykonaną naprawę telefonu w pogwarancyjnym serwisie telefonów?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Tyle ile zażyczy sobie właściciel, bo takie jest jego prawo. Z pewnością nie raz zauważyliście, że przeróżne serwisy telefonów oferują zupełnie inny okres gwarancji na swoje usługi. W jednym punkcie czas takie zobowiązania może wynieść 3 miesiące, zaś w innym nawet rok czasu. Różnica jest znaczna i budzi wiele kontrowersji, ponieważ atrakcyjniejszą ofertą jest serwis oferujący nam dłuższe wsparcie serwisowe po wykonanej obsłudze. Takie podejście wydawać się może słuszne, ale tak naprawdę niezależnie od punktu każdy serwis oprócz gwarancji ma na głowie jeszcze inne zobowiązanie, z którego my klienci często nie korzystamy – mowa oczywiście o rękojmi.

Za chwilkę wyjaśnimy dlaczego, jednak najpierw podsumujmy kilka faktów. Wybrany przez nas serwis telefonów komórkowych może oferować nam np. 6 miesięczną gwarancję na wykonaną usługę, ale mimo wszystko z tyłu głowy dalej pojawia się 2-letnia odpowiedzialność. Jak to możliwe? Wszystko definiuje prawo, którego z pewnością wielu z nas po prostu nie czyta, co w niektórych sytuacjach może nam zaszkodzić. Oddanie telefonu do serwisu telefonów to forma zawarcie umowy (w tym przypadku o dzieło). Zlecamy przedsiębiorcy, aby naprawił uszkodzone przez nas urządzenie, za co otrzyma stosowną zapłatę zgodnie z ustaloną wcześniej ceną (umową słowną). W związku z powyższy, jeśli przedsiębiorca źle wykona swoją pracę, a wada objawi się np. po 6 miesiącach zastosowanie do sytuacji znajdziemy oczywiście w przepisach Kodeksu cywilnego. Zgodnie bowiem z treścią z art. 638 § 1 k.c do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Takie działanie otwiera nam drogę do popularnie znanej i dobrze brzmiącej gwarancji prawnej (rękojmi). Można powiedzieć, że jest to miód na serce każdego klienta, który mimo naprawy u fachowego profesjonalisty dalej ma problemy ze swoim urządzeniem.

Gwarancja jest wyznacznikiem profesjonalizmu oraz pewności przedsiębiorcy

Dłuższy okres zobowiązania gwarancyjnego może wzbudzić u klientów zainteresowanie ofertą. Nie ma się co oszukiwać, wielu z nas zależy na jakości naprawy nie patrząc na fakt, że serwis z dłuższą gwarancją może być nieco droższy. Oferowanie dłuższej odpowiedzialności za wykonaną usługę pokazuje, że firma czuje się pewnie swoich usług i jest w pełni świadoma, że naprawa została dobrze wykonana.

Po części tak jest, ale nie tylko o jakość naprawy tutaj chodzi. Pamiętajmy, że korzystając z naprawy w serwisie telefonów sprzedawca musi liczyć się również z odpowiedzialnością, za jakich części użył do naprawy. O ile wadliwe podzespoły nie wychodzą od razu, to pewna forma zabezpieczenia zawsze jest mile widziana. W przypadku braku wsparcia z racji zakończenia gwarancji oferowanej przez przedsiębiorcę zawsze możemy powołać się na rękojmię, o której żaden przedsiębiorca nie chce słyszeć. Niestety takie mamy prawo, że można – co powinno skłonić wielu z Was do refleksji, że nie warto poddawać się po utracie narzuconej gwarancji od sprzedawcy usług w serwisie telefonów komórkowych. W przypadku problemów z reklamacjami zawsze możemy skorzystać ze wsparcia miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta, który zbada dokładnie sprawę wskazując nam dalszą drogę oraz możliwości. Niekiedy korespondencja sprzedawcy z rzecznikiem studzi całą atmosferę i przedsiębiorca zaczyna rozumieć swoje błędy podejmując się bezpłatnej naprawy tego, co zostało źle wykonane. Naprawdę czasem nie warto wykonywać samodzielnej naprawy w domu, skoro mogą zrobić za nas to specjaliści i to jeszcze za darmo!